Tidpunkten för barnens matintag påverkas av deras inre klocka: resultat från DAGIS-studien

En ny DAGIS-studie har kastat ljus över vilka faktorer som påverkar när dagisbarn i Finland äter. Forskarna undersökte hur barnens inre klocka (kronotyp), socioekonomisk status, föräldrarnas arbetstider och barnets kön påverkade när och hur ofta barnen åt. Vad är krononutrition? Krononutrition handlar om när, hur ofta och hur regelbundet vi äter och om att anpassa … Jatka artikkeliin Tidpunkten för barnens matintag påverkas av deras inre klocka: resultat från DAGIS-studien

How are different food environments associated with schoolchildren’s food consumption?

What are food environments? Food environments refer to the physical, economic, political and socio-cultural contexts which affect people’s food-related decisions and their nutritional status. It considers factors such as the availability, accessibility or affordability of foods, as well as food marketing. We are surrounded by different food environments which have an impact on the foods … Jatka artikkeliin How are different food environments associated with schoolchildren’s food consumption?

DAGIS Salo -osatutkimuksessa selvitetään, miten digitaalisessa ympäristössä vietetty aika vaikuttaa lasten oppimiseen ja stressistä palautumiseen

Monivuotisessa DAGIS- hankkeessa on tutkittu varhaiskasvatusikäisten lasten kokonaisvaltaista hyvinvointia (elintapoja, stressiä ja oppimista). Keskeisenä tavoitteena on ollut päiväkoti-ikäisten lasten liikkumiseen, digitaalisessa ympäristössä vietettyyn aikaan, ravitsemukseen ja stressinsäätelyyn liittyvän ymmärryksen lisääminen. Tutkimus on jatkunut seurannalla lasten ollessa alakoulun kolmannella, neljännellä, viidennellä ja kuudennella luokalla.  Seurannan tarkoituksena on selvittää, millä tavalla lapseen ja ympäristöön kytkeytyvät tekijät ovat … Jatka artikkeliin DAGIS Salo -osatutkimuksessa selvitetään, miten digitaalisessa ympäristössä vietetty aika vaikuttaa lasten oppimiseen ja stressistä palautumiseen

How do sleep habits and chronotype relate to the diet of preschoolers

What is chronotype? Chronotype refers to the individual’s natural daily rhythm of when they wake up and go to sleep, and when their performance levels peak during the day. We often associate unfavourable sleep habits, like staying up late and having trouble waking up, with teenagers. This is because adolescents and young adults naturally shift … Jatka artikkeliin How do sleep habits and chronotype relate to the diet of preschoolers

Kotiympäristöllä on merkittävä rooli pienten lasten liikkumisen edistämisessä – vanhempien jaksaminen ja ajanpuute tulevaisuuden suurimmat uhkakuvat?

Sosioekologisen mallin mukaan yksilön terveyskäyttäytymiseen, kuten liikkumiseen, vaikuttavat yksilöllisten tekijöiden lisäksi myös ympäristötekijät. Alle kouluikäiselle lapselle merkittävimmät toimintaympäristöt ovat koti ja päiväkoti ja siksi on aiheellista tutkia, mitkä tekijät näissä ympäristöissä ovat yhteydessä lasten liikkumiseen. On tunnistettu, että lasten liikkumista tulisi edistää erityisesti jo alle kouluikäisenä, sillä terveyttä edistävät elämäntavat on huomattavasti helpompi omaksua varhaislapsuudessa. … Jatka artikkeliin Kotiympäristöllä on merkittävä rooli pienten lasten liikkumisen edistämisessä – vanhempien jaksaminen ja ajanpuute tulevaisuuden suurimmat uhkakuvat?

DAGIS Salo –tutkimukseen osallistuneet oppilaat, vanhemmat ja koulut saivat palautetta tutkimuksesta

Edellisessä blogikirjoituksessa kerroimme DAGIS Salo -tutkimuksen kenttätyöstä Salon alakouluissa lukuvuonna 2023–2024. Kenttävaiheen päätyttyä lähetimme tutkimukseen osallistuneille oppilaille ja vanhemmille henkilökohtaiset sekä kouluille koulukohtaiset tutkimuspalautteet. Miksi palautetta osallistujille? Myös vuosina 2017-2018 päiväkodeissa toteutetussa DAGIS-interventiotutkimuksessa annoimme samalla tavalla palautetta. Uskomme palautteen olevan osallistujille kiinnostava ja hyödyllinen kiitos osallistumisesta usein hektisen lapsiperhe- ja kouluarjen keskellä. Henkilökohtainen palaute on … Jatka artikkeliin DAGIS Salo –tutkimukseen osallistuneet oppilaat, vanhemmat ja koulut saivat palautetta tutkimuksesta

DAGIS Salo -tutkimuksen innostava kenttätyö on tehty – kiitos kaikille osallistuneille!

DAGIS Salo tutkii koululaisten elintapoja, hyvinvointia ja oppimista sekä niihin liittyviä tekijöitä kotona ja koulussa. 11-henkinen kenttätyötiimimme keräsi tutkimusaineistoa kuluneena lukuvuonna Salon alakouluissa. Kävimme tutkimuskäynneillä yhteensä 22 alakoulussa ja oppilaita osallistui 103 luokalta, mahtavaa! Suuri kiitos kaikille osallistuneille!Oppilaat olivat osallistujina innokkaita, avuliaita ja tarkkoja. Kiperät kysymykset ja hyvät huomiot toivat oivalluksia myös meille tutkijoille. Moni … Jatka artikkeliin DAGIS Salo -tutkimuksen innostava kenttätyö on tehty – kiitos kaikille osallistuneille!

DAGIS 10-vuotisjuhlaseminaari

DAGIS-hankkeen 10-vuotispäivää juhlistettiin 26.1.2024 pidetyllä seminaarilla. Folkhälsanin tutkimuskeskuksen Anna-Elina Lehesjoki ylpeänä onnitteli esiteini-ikäiseksi kasvanutta DAGIS-tutkimusta. DAGIS-hanke alkoi ajatuksesta, että jos todella halutaan vaikuttaa ihmisten elintapoihin, on vaikuttaminen tärkeää aloittaa jo ennen kouluikää. Tavoitteeksi tulikin kehittää laajempi ja kestävämpi projekti, ja siihen tarvittiin tieteidenvälisyyttä. Tavoitteen saavuttamiseksi Eva Roos (Folkhälsan) ryhtyi yhteistyöhön Maijaliisa Erkkolan (Helsingin yliopisto) ja … Jatka artikkeliin DAGIS 10-vuotisjuhlaseminaari

DAGIS-tutkimus täyttää 10 vuotta!

Tänä vuonna vietetään pyöreitä! DAGIS-tutkimus täyttää 10 vuotta, ja sen kunniaksi tutkimuksessa siirrytään seuraavaan vaiheeseen! Tässä blogitekstissä kerromme, mitä kaikkea jännittävää DAGIS-hankkeessa tapahtuu lähiaikoina. DAGIS Next tutkii astmaa, allergioita ja ruoankäytön vuorokausirytmiä DAGIS Next pyörähtää käyntiin keväällä 2023. Tutkimuksessa pyritään tavoittamaan mahdollisimman suuri osa niistä 864 tutkittavasta, jotka osallistuivat vuosina 2015–2016 DAGIS-kartoitukseen ja antoivat luvan … Jatka artikkeliin DAGIS-tutkimus täyttää 10 vuotta!

Intervention toteutus ei ole itsestään selvää

Terveydenedistämisinterventioissa pyritään jollakin ohjelmalla tai toimenpiteillä edistämään ihmisten terveyttä esimerkiksi pyrkimällä vaikuttamaan ihmisten elintapoihin. DAGIS-interventiossa pyrittiin edistämään päiväkotilasten terveellisiä elintapoja sekä päiväkodissa että kotona. Koska lasten elintavat ovat hyvin riippuvaisia heitä ympäröivistä aikuisista, pyrimme ensisijaisesti kohdistamaan intervention vanhempiin ja varhaiskasvatuksen henkilökuntaan, jotta he muokkaisivat lasten elinympäristöjä terveyttä edistäviä elintapoja suosiviksi. Tavoitteena oli vaikuttaa fyysiseen ympäristöön … Jatka artikkeliin Intervention toteutus ei ole itsestään selvää