Varhaiskasvatuksen henkilökunta ruokailusuositusten toteuttajana

Lapsen ruokatottumusten muodostumiseen vaikuttavat lapsen yksilölliset ominaisuudet, mutta myös aikuisten toiminta ruokailutilanteessa. Vanhempien lisäksi suuri osa lapsista syö arkisin monta ateriaa päivässä myös varhaiskasvatuksen henkilökunnan seurassa, joten opettajien ja hoitajien toiminnalla voi olla suurikin merkitys lapsen syömiselle. DAGIS-tutkimuksessa on esimerkiksi aiemmin raportoitu, että varhaiskasvatuksen henkilökunnan positiivinen suhtautuminen ruokaan on yhteydessä lasten runsaampaan kasvisten syömiseen. Varhaiskasvatuksen … Jatka artikkeliin Varhaiskasvatuksen henkilökunta ruokailusuositusten toteuttajana

Mitä hyötyä on ravintoaineiden saantilähteiden tarkastelusta?

Päiväkoti-ikäisten lasten ruokavalio –raporttimme uusin luku ”Ravintoaineiden saantilähteet” on nyt julkaistu ja luettavissa nettisivullamme. Mutta mitä hyötyä saantilähteiden tarkastelusta on? Ruokavalion laadun tarkastelun tueksi Ravitsemussuosituksissa on suositukset eri ravintoaineiden saanneille. Suositukseen, kuten esimerkiksi riittävään hiilihydraattien saantiin, voi kuitenkin päästä monella tavalla. Toinen voi saada hiilihydraattinsa pääasiassa täysjyväleivistä ja hedelmistä, toinen taas leipomotuotteista ja makeisista. Esimerkki … Jatka artikkeliin Mitä hyötyä on ravintoaineiden saantilähteiden tarkastelusta?

Ruokailusuositukset varhaiskasvatuksessa – eri maiden erilaiset näkökulmat

Suomessa julkaistiin ensi kerran ruokailusuositukset varhaiskasvatukseen vuonna 2018. Sitä ennen päiväkodin ruokailua oli käsitelty osana lasten ravitsemussuosituksia. Uudet ruokailusuositukset keskittyvät paljon lasten ruokakasvatukseen eli kaikkeen ruokaan liittyvään toimintaan ja mm. ruokailun järjestämistapaan, vaikka ravitsemussuositukset perinteisesti sisältävät suosituksia vain tarjottavasta ruuasta ja ravintoaineiden saannista. Varhaiskasvattajia kehotetaan toimimaan esimerkkinä lapsille ja syömään heidän kanssaan. Samoin ruoan käyttämistä … Jatka artikkeliin Ruokailusuositukset varhaiskasvatuksessa – eri maiden erilaiset näkökulmat

Päiväkodin keittiö näkyvämmäksi lapsille?

Millaisia ovat sinun muistosi päiväkotisi keittäjästä? Oliko keittäjä näkyvä henkilö vai näkikö häntä tuskin koskaan? Muistatko keittäjäsi nimen? Itse en valitettavasti muista mitään päiväkodin keittiöstä, saati siellä työskennelleen henkilön nimeä. Sen verran sentään muistan, että päiväkodissani ruoka valmistettiin itse. Leikkikaverien kanssa sitten yhdessä nuuhkittiin keittiöstä tulvivia tuoksuja ja kasvonilmeillä osoitettiin, oliko tuoksun lähteenä oleva ruoka … Jatka artikkeliin Päiväkodin keittiö näkyvämmäksi lapsille?

Mitä syntyy, kun ravitsemustieteilijät ryhtyvät pelinkehittäjiksi?

DAGIS-tutkimuksen ravintotiimi on ollut viimeisen parin vuoden aikana mukana kansainvälisessä EU-rahoitteisessa hankkeessa, joka pyrkii edistämään lasten ruokakasvatusta. Hanke kokonaisuudessaan kattaa useita ikäryhmiä aina päiväkotilapsista yläkouluikäisiin saakka, mutta Suomen tiimimme on keskittynyt erityisesti päiväkoti-ikäisten ruokakasvatukseen. Tavoitteenamme oli tuottaa mobiilisovellus, jonka avulla voidaan lisätä kasvisten hyväksyttävyyttä, edistää positiivista ruokailuilmapiiriä sekä laajentaa ruokasanastoa. Digilaitteiden (tablettien ja älypuhelinten) käyttö … Jatka artikkeliin Mitä syntyy, kun ravitsemustieteilijät ryhtyvät pelinkehittäjiksi?

Dagis-aiheinen kirja varhaiskasvattajille: Näin tuet lapsen itsesäätelyä – hyvinvoinnin pedagogiikka varhaiskasvatuksessa

Syksyllä 2017 Dagis-tutkimuksen interventiovaiheessa kahden tutkimuskunnan varhaiskasvattajia koulutettiin Dagis-ohjelman toteuttamiseen päiväkodeissa. Ohjelmalla tavoiteltiin lasten itsesäätelytaitojen vahvistamista sekä terveellisten elintapojen edistämistä päiväkodeissa ja kotona, ja se perustuu osittain kansainväliseen MindUp-opetusohjelmaan. Koulutusten aiheena olivat lasten itsesäätelytaidot, ruoka, liikkuminen ja median käyttö sekä näiden kytkeytyminen toisiinsa. Koulutusten palautteena saimme osallistujilta kehotuksen koota aiheet kirjaksi – kokonaisuus puhutteli ja … Jatka artikkeliin Dagis-aiheinen kirja varhaiskasvattajille: Näin tuet lapsen itsesäätelyä – hyvinvoinnin pedagogiikka varhaiskasvatuksessa

Mitä on lapsen itsesäätely ja mitä sen kehittyminen edellyttää?

Pienten lasten itsesäätelytaitojen ajankohtaisuutta ovat siivittäneet viime vuosien räjähdysmäisesti lisääntynyt tutkimus, sekä mediassa välittynyt varhaiskasvatuksen ja koulujen henkilöstön huoli lasten ja nuorten lisääntyneestä levottomuudesta, sekä itsekontrollin ja tunteiden säätelyn heikentymisestä. Mitä on itsesäätely, miten se kehittyy ja minkälaisista osa-alueista se koostuu? Itsesäätely on rakenteeltaan kompleksi ja monitahoinen. Esimerkiksi emotionaalinen itsesäätely voidaan määritellä ihmisen tietoiseksi tai … Jatka artikkeliin Mitä on lapsen itsesäätely ja mitä sen kehittyminen edellyttää?

Käyttäytymisen pyhä kolminaisuus – liikunta, ruutuaika ja uni suositusten valossa

Viime keväänä kerroin teille alle kouluikäisille lapsille annetuista suosituksista liikunnan, ruutuajan ja unen suhteen (Kuvio 1). Jäimme silloin pohtimaan, miten suomalaislapset täyttävät nuo suositukset ja lupasin selvitellä asiaa. Olen elänyt hyvin mielenkiintoisia kuukausia etsiessäni teille vastauksia ja pohtiessani kaikkea löytämääni. Analyyseissäni käytin DAGIS-poikkileikkausaineistoa, johon osallistui 721 alle kouluikäistä lasta. Tulosten mukaan lapsilla oli liikuntaa keskimäärin … Jatka artikkeliin Käyttäytymisen pyhä kolminaisuus – liikunta, ruutuaika ja uni suositusten valossa

Miten herättää lasten kiinnostus ruokaa kohtaan?

Mistä ruoka tulee? Mitä se tekee kehollemme ja maailmalle, jossa elämme? Miksi minä syön, kuten syön? Miksi Suomessa syödään jouluisin kinkkua ja laatikoita? Mitä muualla maailmassa syödään ja miksi? Miten ruokaa pitäisi säilyttää ja käsitellä, jotta sitä voi huoletta nauttia? Miten valmistan punajuurta, käytän keräkaalia, kypsytän porsaan lapaa, käsittelen kokonaisen kalan, paistan fileen tai suikaleet, … Jatka artikkeliin Miten herättää lasten kiinnostus ruokaa kohtaan?

Miten vanhempien onnellisuus heijastuu lasten elintavoissa?

Lapsuus on tärkeää aikaa koko elämänkaaren mittaisen terveyden ja hyvinvoinnin kannalta, sillä elintavat omaksutaan varhain ja ne säilyvät usein nuoruuteen ja jopa aikuisuuteen saakka. Vanhempien rooli lasten elintapojen omaksumisessa korostuu erityisesti varhaislapsuudessa, kun taas kavereiden, koulun ja muun yhteiskunnan vaikutukset lisääntyvät myöhemmin. Vanhempien asenteiden, roolimallin ja omien elintapojen yhteyttä lasten elintapoihin on tutkittu, mutta vanhempien … Jatka artikkeliin Miten vanhempien onnellisuus heijastuu lasten elintavoissa?