Päiväkodin keittiö näkyvämmäksi lapsille?

Millaisia ovat sinun muistosi päiväkotisi keittäjästä? Oliko keittäjä näkyvä henkilö vai näkikö häntä tuskin koskaan? Muistatko keittäjäsi nimen? Itse en valitettavasti muista mitään päiväkodin keittiöstä, saati siellä työskennelleen henkilön nimeä. Sen verran sentään muistan, että päiväkodissani ruoka valmistettiin itse. Leikkikaverien kanssa sitten yhdessä nuuhkittiin keittiöstä tulvivia tuoksuja ja kasvonilmeillä osoitettiin, oliko tuoksun lähteenä oleva ruoka … Jatka artikkeliin Päiväkodin keittiö näkyvämmäksi lapsille?

Mitä syntyy, kun ravitsemustieteilijät ryhtyvät pelinkehittäjiksi?

DAGIS-tutkimuksen ravintotiimi on ollut viimeisen parin vuoden aikana mukana kansainvälisessä EU-rahoitteisessa hankkeessa, joka pyrkii edistämään lasten ruokakasvatusta. Hanke kokonaisuudessaan kattaa useita ikäryhmiä aina päiväkotilapsista yläkouluikäisiin saakka, mutta Suomen tiimimme on keskittynyt erityisesti päiväkoti-ikäisten ruokakasvatukseen. Tavoitteenamme oli tuottaa mobiilisovellus, jonka avulla voidaan lisätä kasvisten hyväksyttävyyttä, edistää positiivista ruokailuilmapiiriä sekä laajentaa ruokasanastoa. Digilaitteiden (tablettien ja älypuhelinten) käyttö … Jatka artikkeliin Mitä syntyy, kun ravitsemustieteilijät ryhtyvät pelinkehittäjiksi?

Dagis-aiheinen kirja varhaiskasvattajille: Näin tuet lapsen itsesäätelyä – hyvinvoinnin pedagogiikka varhaiskasvatuksessa

Syksyllä 2017 Dagis-tutkimuksen interventiovaiheessa kahden tutkimuskunnan varhaiskasvattajia koulutettiin Dagis-ohjelman toteuttamiseen päiväkodeissa. Ohjelmalla tavoiteltiin lasten itsesäätelytaitojen vahvistamista sekä terveellisten elintapojen edistämistä päiväkodeissa ja kotona, ja se perustuu osittain kansainväliseen MindUp-opetusohjelmaan. Koulutusten aiheena olivat lasten itsesäätelytaidot, ruoka, liikkuminen ja median käyttö sekä näiden kytkeytyminen toisiinsa. Koulutusten palautteena saimme osallistujilta kehotuksen koota aiheet kirjaksi – kokonaisuus puhutteli ja … Jatka artikkeliin Dagis-aiheinen kirja varhaiskasvattajille: Näin tuet lapsen itsesäätelyä – hyvinvoinnin pedagogiikka varhaiskasvatuksessa

Mitä on lapsen itsesäätely ja mitä sen kehittyminen edellyttää?

Pienten lasten itsesäätelytaitojen ajankohtaisuutta ovat siivittäneet viime vuosien räjähdysmäisesti lisääntynyt tutkimus, sekä mediassa välittynyt varhaiskasvatuksen ja koulujen henkilöstön huoli lasten ja nuorten lisääntyneestä levottomuudesta, sekä itsekontrollin ja tunteiden säätelyn heikentymisestä. Mitä on itsesäätely, miten se kehittyy ja minkälaisista osa-alueista se koostuu? Itsesäätely on rakenteeltaan kompleksi ja monitahoinen. Esimerkiksi emotionaalinen itsesäätely voidaan määritellä ihmisen tietoiseksi tai … Jatka artikkeliin Mitä on lapsen itsesäätely ja mitä sen kehittyminen edellyttää?

Käyttäytymisen pyhä kolminaisuus – liikunta, ruutuaika ja uni suositusten valossa

Viime keväänä kerroin teille alle kouluikäisille lapsille annetuista suosituksista liikunnan, ruutuajan ja unen suhteen (Kuvio 1). Jäimme silloin pohtimaan, miten suomalaislapset täyttävät nuo suositukset ja lupasin selvitellä asiaa. Olen elänyt hyvin mielenkiintoisia kuukausia etsiessäni teille vastauksia ja pohtiessani kaikkea löytämääni. Analyyseissäni käytin DAGIS-poikkileikkausaineistoa, johon osallistui 721 alle kouluikäistä lasta. Tulosten mukaan lapsilla oli liikuntaa keskimäärin … Jatka artikkeliin Käyttäytymisen pyhä kolminaisuus – liikunta, ruutuaika ja uni suositusten valossa

Miten herättää lasten kiinnostus ruokaa kohtaan?

Mistä ruoka tulee? Mitä se tekee kehollemme ja maailmalle, jossa elämme? Miksi minä syön, kuten syön? Miksi Suomessa syödään jouluisin kinkkua ja laatikoita? Mitä muualla maailmassa syödään ja miksi? Miten ruokaa pitäisi säilyttää ja käsitellä, jotta sitä voi huoletta nauttia? Miten valmistan punajuurta, käytän keräkaalia, kypsytän porsaan lapaa, käsittelen kokonaisen kalan, paistan fileen tai suikaleet, … Jatka artikkeliin Miten herättää lasten kiinnostus ruokaa kohtaan?

Miten vanhempien onnellisuus heijastuu lasten elintavoissa?

Lapsuus on tärkeää aikaa koko elämänkaaren mittaisen terveyden ja hyvinvoinnin kannalta, sillä elintavat omaksutaan varhain ja ne säilyvät usein nuoruuteen ja jopa aikuisuuteen saakka. Vanhempien rooli lasten elintapojen omaksumisessa korostuu erityisesti varhaislapsuudessa, kun taas kavereiden, koulun ja muun yhteiskunnan vaikutukset lisääntyvät myöhemmin. Vanhempien asenteiden, roolimallin ja omien elintapojen yhteyttä lasten elintapoihin on tutkittu, mutta vanhempien … Jatka artikkeliin Miten vanhempien onnellisuus heijastuu lasten elintavoissa?

Päiväkodin ruokapöydässä tapahtuu

Onko päiväkotiruoka ravitsevaa? Saadaanko siitä tärkeitä vitamiineja ja kivennäisaineita? Näihin ja moniin muihin kysymyksiin löytyy vastaus tuoreesta päiväkotiruokaa käsittelevästä DAGIS-artikkelista. Tutkimusaineistossamme oli 557 suomalaisissa päiväkodeissa aamupalansa, lounaansa ja välipalansa syövää 3-6-vuotiasta lasta eli melkoinen päiväkotiruokailun asiantuntijajoukko. Päiväkotihenkilöstö ja vanhemmat merkitsivät tarkasti ylös (siitä suurkiitos), mitä DAGIS-tutkimukseen osallistuneet lapset päivän aikana söivät. Päiväkotiruokailu muodostaa tärkeän ja … Jatka artikkeliin Päiväkodin ruokapöydässä tapahtuu

Muistatko laulun ”Popsi, popsi porkkanaa, hampaita se vahvistaa” ?

Vuoden 1979 lastenlaululla on selvä terveysviesti, jolla voisi ajatella olevan vaikutuksia lasten hammasterveyteen. Samoihin aikoihin oli myös ruotsinkielinen hampaiden harjaamiskampanja, jonka viesti oli ”aldrig hål i en ren tand”. Silloisena esi- ja alakoululaisena viestit jäivät mieleeni. Jäävätkö vastaavat terveysviestit myös muiden ihmisten mieleen? Onko muistamisella vaikutusta käyttäytymiseen pidemmällä ajanjaksolla? Entä kun viestit suunnataan vanhemmille, vanhemmat … Jatka artikkeliin Muistatko laulun ”Popsi, popsi porkkanaa, hampaita se vahvistaa” ?

Miten lapset syövät päiväkodissa – muullakin kuin ruualla on väliä

Päiväkodeissa tarjottava ruoka herättää aika ajoin suuria tunteita vanhempien keskuudessa ja periaatteessa hyvästä syystä. Päiväkodissa tarjottava ruoka kun muodostaa suuren osan siellä hoidettavien lasten ruokavaliosta ja sillä on suuri merkitys lasten ravintoaineiden saannille ja jopa syömistottumusten muodostumiselle. DAGIS-tutkimuksen ja muiden aiempien tutkimusten tulosten perusteella päiväkotiruoka on pääosin terveellistä ja usein jopa terveellisempää kuin kotona tarjottava … Jatka artikkeliin Miten lapset syövät päiväkodissa – muullakin kuin ruualla on väliä