Päiväkodin ruokapöydässä tapahtuu

Onko päiväkotiruoka ravitsevaa? Saadaanko siitä tärkeitä vitamiineja ja kivennäisaineita? Näihin ja moniin muihin kysymyksiin löytyy vastaus tuoreesta päiväkotiruokaa käsittelevästä DAGIS-artikkelista. Tutkimusaineistossamme oli 557 suomalaisissa päiväkodeissa aamupalansa, lounaansa ja välipalansa syövää 3-6-vuotiasta lasta eli melkoinen päiväkotiruokailun asiantuntijajoukko. Päiväkotihenkilöstö ja vanhemmat merkitsivät tarkasti ylös (siitä suurkiitos), mitä DAGIS-tutkimukseen osallistuneet lapset päivän aikana söivät. Päiväkotiruokailu muodostaa tärkeän ja … Jatka artikkeliin Päiväkodin ruokapöydässä tapahtuu

Muistatko laulun ”Popsi, popsi porkkanaa, hampaita se vahvistaa” ?

Vuoden 1979 lastenlaululla on selvä terveysviesti, jolla voisi ajatella olevan vaikutuksia lasten hammasterveyteen. Samoihin aikoihin oli myös ruotsinkielinen hampaiden harjaamiskampanja, jonka viesti oli ”aldrig hål i en ren tand”. Silloisena esi- ja alakoululaisena viestit jäivät mieleeni. Jäävätkö vastaavat terveysviestit myös muiden ihmisten mieleen? Onko muistamisella vaikutusta käyttäytymiseen pidemmällä ajanjaksolla? Entä kun viestit suunnataan vanhemmille, vanhemmat … Jatka artikkeliin Muistatko laulun ”Popsi, popsi porkkanaa, hampaita se vahvistaa” ?

Miten lapset syövät päiväkodissa – muullakin kuin ruualla on väliä

Päiväkodeissa tarjottava ruoka herättää aika ajoin suuria tunteita vanhempien keskuudessa ja periaatteessa hyvästä syystä. Päiväkodissa tarjottava ruoka kun muodostaa suuren osan siellä hoidettavien lasten ruokavaliosta ja sillä on suuri merkitys lasten ravintoaineiden saannille ja jopa syömistottumusten muodostumiselle. DAGIS-tutkimuksen ja muiden aiempien tutkimusten tulosten perusteella päiväkotiruoka on pääosin terveellistä ja usein jopa terveellisempää kuin kotona tarjottava … Jatka artikkeliin Miten lapset syövät päiväkodissa – muullakin kuin ruualla on väliä

Luontovitamiinin puutetta?

Jos luonnon hyvinvointivaikutukset tiivistäisi yhteen sanaan, voisi L-vitamiini eli luontovitamiini olla sopiva kuvaamaan luonnossa liikkumisen lukuisia hyötyjä. Lapsille luonto toimii leikkipaikkana, joka edistää lapsen kognitiivista kehitystä ja taitoja kuten mielikuvitusta, ongelmanratkaisukykyä ja sosiaalisia taitoja. Luontoympäristöt lisäävät lapsen liikkumista, motoristen taitojen kehitystä ja fyysistä terveyttä. Lisäksi luonnossa niin lapsen kuin aikuisenkin mieli pääsee palautumaan ja elpymään, … Jatka artikkeliin Luontovitamiinin puutetta?

Miltä päiväkoti-ikäisten lasten ruokavalio näyttää?

Suomalaisen aikuisväestön ravitsemusta seurataan säännöllisesti osana laajaa väestötutkimusta, ja uusimman FinRavinto 2017 -tutkimuksen perusteella tiedetäänkin, miltä aikuisväestön ruoankäyttö ja ravintoaineiden saanti tällä hetkellä näyttää. Vastaavaa seurantaa lasten ravitsemuksesta ei ole, vaikka tällaiselle seurannalle olisi tarvetta. DAGIS-tutkimuksen kartoitusvaiheen yhtenä tavoitteena oli kerätä ajankohtaista tietoa 3–6-vuotiaiden lasten ruokavaliosta. Aineistomme koostuu 815 lapsen ruokapäiväkirjasta, joita täytettiin sekä kotona … Jatka artikkeliin Miltä päiväkoti-ikäisten lasten ruokavalio näyttää?

Käyttäytymisen pyhä kolminaisuus

Liikunnan ja unen terveyshyödyt sekä paikallaanolon terveyshaitat ovat vakiinnuttaneet paikkansa niin kahvipöytäkeskusteluissa kuin tutkijoiden työpöydilläkin. Usein näitä kolmea aihetta käsitellään kuitenkin toisistaan erillään, vaikka on hyvin todennäköistä, että ne ovat toisiinsa yhteydessä. Esimerkiksi voi ajatella, että kun passiivista television katselua tai tabletilla pelaamista rajoitetaan, on enemmän aikaa harrastaa liikuntaa, jolloin uni maittaa paremmin. Sama ketju … Jatka artikkeliin Käyttäytymisen pyhä kolminaisuus

Miten sujuu annoskokojen arviointi lasten vanhemmilta ja varhaiskasvattajilta?

Ruoankäyttötiedon kerääminen on haastavaa puuhaa. Perinteisiin ravitsemustieteen tutkimusmenetelmiin eli ruoankäyttöhaastatteluun, ruokapäiväkirjaan ja ruoankäytön frekvenssikyselyyn liittyy kaikkiin omat haasteensa. Osa haasteista johtuu siitä, että annoskokojen arvioiminen on vaikeaa. Täsmällisen annoskoon arvioiminen on välttämätöntä, jotta saadaan oikea kuva tutkittavien ruoankäytöstä ja ravintoaineiden saannista. Annosten punnitsemista pidetään kaikista tarkimpana menetelmänä, mutta menetelmä on kuormittava tutkittavalle. Punnitseminen on aikaa … Jatka artikkeliin Miten sujuu annoskokojen arviointi lasten vanhemmilta ja varhaiskasvattajilta?

Stressitarinoita vanukashyllyltä

”Mä haluun! Äiti, mä haluun!”, kuului pienen tytön tahto kaupan kolmoskäytävällä. ”Ei oteta sitä tänään, otetaan muuta hyvää”, sanoi äiti tytölleen eteenpäin viittoen – kaikella sillä lempeydellä, jota viikon väsyttämässä äänessä oli vielä jäljellä. Katselin etäältä, kuinka äiti lohdutti tyttöä. Hän lupasi, että tämä saisi valita, mitä marjoja pakasteesta otettaisiin ja että kassalta voitaisiin ottaa … Jatka artikkeliin Stressitarinoita vanukashyllyltä

Mäkiset pihat ja trampoliinit – miltä päiväkodin liikuntasisustus näyttää?

Olin lapsuudessani kahdessa eri päiväkodissa. Näistä toisessa päiväkodissa oli suuri, mutta tasainen piha. Pihalla oli paljon leikkimiseen ja liikkumiseen tarkoitettuja välineitä ja myös tilaa juosta ja puuhata. Toisen päiväkodin piha oli huomattavasti pienempi, mutta pihalla olikin mäki. Tämä mäki innosti peuhaamaan ja puuhamaan sekä keksimään kaikenlaisia ulkoiluleikkejä. Nämä muistot palautuivat mieleeni, kun kirjoitin vastajulkaistua DAGIS-artikkelia. … Jatka artikkeliin Mäkiset pihat ja trampoliinit – miltä päiväkodin liikuntasisustus näyttää?

Roolimallina lapselle – hyvässä ja pahassa

Nykypäivänä puhutaan paljon siitä, millaisia roolimalleja vanhemmat ovat lapsilleen elintapojen suhteen ja, miten tämä vaikuttaa lapseen. Esimerkiksi vanhempien mallin ruutujen käyttämisestä sanotaan vaikuttavan lapsen ruutujen käyttöön esimerkin kautta. Jos vanhemmat koettavat rajoittaa lapsen ruutujen käyttöä, mutta selaavat itse jatkuvasti älypuhelintaan, voi hyvä ajatus jäädä yritykseksi. Vanha sanonta kuuluu: ”älä tee niin kuin minä teen, vaan … Jatka artikkeliin Roolimallina lapselle – hyvässä ja pahassa