D-vitamiinia purkista kaikille lapsille – tavoitetila vai todellisuus?

Monien vanhempien mielessä on ajatus auringosta mainiona D-vitamiinin lähteenä ja D-vitamiinilisän tarpeellisuudesta lähinnä keskellä pimeintä talvea, kun päiväkoti-ikäisiltä ulkoilijoilta pilkistää vain nenänpää toppavaatetuksen alta. Tällöin ravinnosta saatavan D-vitamiinin lisäksi onkin tärkeää turvautua myös purkista saatavaan D-vitamiiniin. Ravitsemussuosituksissa D-vitamiinilisää kuitenkin suositellaan ympärivuotisesti kaikille lapsille vauvaiästä alkaen, myös aurinkoisina kesäkuukausina. Vaikka D-vitamiinilisää suositellaan kaikille lapsille, muita ravintolisiä … Jatka artikkeliin D-vitamiinia purkista kaikille lapsille – tavoitetila vai todellisuus?

Pienten lasten elintavat oikeilla raiteilla – edistikö DAGIS-interventio elintapoja?

Nykyään on paljon näyttöä siitä, että elintavat muokkautuvat jo varhaislapsuudessa, ja suurella todennäköisyydellä elintavat jatkavat samoilla poluilla lasten varttuessa. Näin ollen oikealle raiteelle ohjaaminen alusta asti on tärkeää. Pienillä lapsilla elinympäristöllä on suuri vaikutus siihen, miten elintavat muokkautuvat. DAGIS-tutkimuksessa on tähän mennessä julkaistu paljon osatutkimuksia, joissa olemme selvittäneet päiväkodin ja kodin fyysisen ja psykososiaalisen ympäristön … Jatka artikkeliin Pienten lasten elintavat oikeilla raiteilla – edistikö DAGIS-interventio elintapoja?

Kevään koronarajoitusten vaikutus lasten ja nuorten liikkumiseen

UKK-instituutin tuoreen raportin mukaan lasten ja nuorten liikkuminen väheni merkittävästi keväällä tehtyjen koronarajoitusten seurauksena. UKK-instituutti mittasi keväällä koulujen etäopetuksen aikana ja seurojen lähitoiminnan ollessa tauolla perusopetusikäisten liikuntaa liikemittarilla viikon ajan. Saatuja tutkimustuloksia verrattiin kevään 2018 Lasten ja nuorten liikuntakäyttäytyminen Suomessa (LIITU) -tutkimuksen tuloksiin. Tutkimukseen osallistui 255 lasta ja nuorta 1.-, 3.-, 5.-, 7.- ja 9.-luokilta … Jatka artikkeliin Kevään koronarajoitusten vaikutus lasten ja nuorten liikkumiseen

Varhaiskasvatuksen henkilökunta ruokailusuositusten toteuttajana

Lapsen ruokatottumusten muodostumiseen vaikuttavat lapsen yksilölliset ominaisuudet, mutta myös aikuisten toiminta ruokailutilanteessa. Vanhempien lisäksi suuri osa lapsista syö arkisin monta ateriaa päivässä myös varhaiskasvatuksen henkilökunnan seurassa, joten opettajien ja hoitajien toiminnalla voi olla suurikin merkitys lapsen syömiselle. DAGIS-tutkimuksessa on esimerkiksi aiemmin raportoitu, että varhaiskasvatuksen henkilökunnan positiivinen suhtautuminen ruokaan on yhteydessä lasten runsaampaan kasvisten syömiseen. Varhaiskasvatuksen … Jatka artikkeliin Varhaiskasvatuksen henkilökunta ruokailusuositusten toteuttajana

Mitä hyötyä on ravintoaineiden saantilähteiden tarkastelusta?

Päiväkoti-ikäisten lasten ruokavalio –raporttimme uusin luku ”Ravintoaineiden saantilähteet” on nyt julkaistu ja luettavissa nettisivullamme. Mutta mitä hyötyä saantilähteiden tarkastelusta on? Ruokavalion laadun tarkastelun tueksi Ravitsemussuosituksissa on suositukset eri ravintoaineiden saanneille. Suositukseen, kuten esimerkiksi riittävään hiilihydraattien saantiin, voi kuitenkin päästä monella tavalla. Toinen voi saada hiilihydraattinsa pääasiassa täysjyväleivistä ja hedelmistä, toinen taas leipomotuotteista ja makeisista. Esimerkki … Jatka artikkeliin Mitä hyötyä on ravintoaineiden saantilähteiden tarkastelusta?

Ruokailusuositukset varhaiskasvatuksessa – eri maiden erilaiset näkökulmat

Suomessa julkaistiin ensi kerran ruokailusuositukset varhaiskasvatukseen vuonna 2018. Sitä ennen päiväkodin ruokailua oli käsitelty osana lasten ravitsemussuosituksia. Uudet ruokailusuositukset keskittyvät paljon lasten ruokakasvatukseen eli kaikkeen ruokaan liittyvään toimintaan ja mm. ruokailun järjestämistapaan, vaikka ravitsemussuositukset perinteisesti sisältävät suosituksia vain tarjottavasta ruuasta ja ravintoaineiden saannista. Varhaiskasvattajia kehotetaan toimimaan esimerkkinä lapsille ja syömään heidän kanssaan. Samoin ruoan käyttämistä … Jatka artikkeliin Ruokailusuositukset varhaiskasvatuksessa – eri maiden erilaiset näkökulmat

Päiväkodin keittiö näkyvämmäksi lapsille?

Millaisia ovat sinun muistosi päiväkotisi keittäjästä? Oliko keittäjä näkyvä henkilö vai näkikö häntä tuskin koskaan? Muistatko keittäjäsi nimen? Itse en valitettavasti muista mitään päiväkodin keittiöstä, saati siellä työskennelleen henkilön nimeä. Sen verran sentään muistan, että päiväkodissani ruoka valmistettiin itse. Leikkikaverien kanssa sitten yhdessä nuuhkittiin keittiöstä tulvivia tuoksuja ja kasvonilmeillä osoitettiin, oliko tuoksun lähteenä oleva ruoka … Jatka artikkeliin Päiväkodin keittiö näkyvämmäksi lapsille?

Mitä syntyy, kun ravitsemustieteilijät ryhtyvät pelinkehittäjiksi?

DAGIS-tutkimuksen ravintotiimi on ollut viimeisen parin vuoden aikana mukana kansainvälisessä EU-rahoitteisessa hankkeessa, joka pyrkii edistämään lasten ruokakasvatusta. Hanke kokonaisuudessaan kattaa useita ikäryhmiä aina päiväkotilapsista yläkouluikäisiin saakka, mutta Suomen tiimimme on keskittynyt erityisesti päiväkoti-ikäisten ruokakasvatukseen. Tavoitteenamme oli tuottaa mobiilisovellus, jonka avulla voidaan lisätä kasvisten hyväksyttävyyttä, edistää positiivista ruokailuilmapiiriä sekä laajentaa ruokasanastoa. Digilaitteiden (tablettien ja älypuhelinten) käyttö … Jatka artikkeliin Mitä syntyy, kun ravitsemustieteilijät ryhtyvät pelinkehittäjiksi?

Dagis-aiheinen kirja varhaiskasvattajille: Näin tuet lapsen itsesäätelyä – hyvinvoinnin pedagogiikka varhaiskasvatuksessa

Syksyllä 2017 Dagis-tutkimuksen interventiovaiheessa kahden tutkimuskunnan varhaiskasvattajia koulutettiin Dagis-ohjelman toteuttamiseen päiväkodeissa. Ohjelmalla tavoiteltiin lasten itsesäätelytaitojen vahvistamista sekä terveellisten elintapojen edistämistä päiväkodeissa ja kotona, ja se perustuu osittain kansainväliseen MindUp-opetusohjelmaan. Koulutusten aiheena olivat lasten itsesäätelytaidot, ruoka, liikkuminen ja median käyttö sekä näiden kytkeytyminen toisiinsa. Koulutusten palautteena saimme osallistujilta kehotuksen koota aiheet kirjaksi – kokonaisuus puhutteli ja … Jatka artikkeliin Dagis-aiheinen kirja varhaiskasvattajille: Näin tuet lapsen itsesäätelyä – hyvinvoinnin pedagogiikka varhaiskasvatuksessa

Mitä on lapsen itsesäätely ja mitä sen kehittyminen edellyttää?

Pienten lasten itsesäätelytaitojen ajankohtaisuutta ovat siivittäneet viime vuosien räjähdysmäisesti lisääntynyt tutkimus, sekä mediassa välittynyt varhaiskasvatuksen ja koulujen henkilöstön huoli lasten ja nuorten lisääntyneestä levottomuudesta, sekä itsekontrollin ja tunteiden säätelyn heikentymisestä. Mitä on itsesäätely, miten se kehittyy ja minkälaisista osa-alueista se koostuu? Itsesäätely on rakenteeltaan kompleksi ja monitahoinen. Esimerkiksi emotionaalinen itsesäätely voidaan määritellä ihmisen tietoiseksi tai … Jatka artikkeliin Mitä on lapsen itsesäätely ja mitä sen kehittyminen edellyttää?