DAGIS Salo –tutkimukseen osallistuneet oppilaat, vanhemmat ja koulut saivat palautetta tutkimuksesta

Edellisessä blogikirjoituksessa kerroimme DAGIS Salo -tutkimuksen kenttätyöstä Salon alakouluissa lukuvuonna 2023–2024. Kenttävaiheen päätyttyä lähetimme tutkimukseen osallistuneille oppilaille ja vanhemmille henkilökohtaiset sekä kouluille koulukohtaiset tutkimuspalautteet.

Miksi palautetta osallistujille?

Myös vuosina 2017-2018 päiväkodeissa toteutetussa DAGIS-interventiotutkimuksessa annoimme samalla tavalla palautetta. Uskomme palautteen olevan osallistujille kiinnostava ja hyödyllinen kiitos osallistumisesta usein hektisen lapsiperhe- ja kouluarjen keskellä.

Henkilökohtainen palaute on myös hyvin konkreettinen tulos tutkimuksesta. Osallistujat eivät aina saa tietää, mitä heidän vaivannäkönsä saa aikaan käytännössä saa aikaan käytännössä. Tieteelliset tutkimusartikkelit julkaistaan myöhemmin, eivätkä ne aina ole helppotajuisia tai helposti löydettävissä. Myös tutkimukseen perustuvat muutokset yhteiskunnassa ja ympäristössä voivat olla hitaita ja vaikeita havaita.

Henkilökohtaista palautetta sadoille perheille

Lähetimme henkilökohtaisen tutkimuspalautteen noin 500 oppilaalle ja 380 huoltajalle.

Oppilaiden ja vanhempien palaute sisälsi tuloksia DAGIS-tutkimuksen keskeisistä teemoista, eli liikkumisesta ja paikallaanolosta, kasvisten, marjojen ja hedelmien kulutuksesta sekä ruutujen käytöstä.

Stressistä tai oppimisesta emme teknistä syistä pystyneet antamaan palautetta, mikä oli harmillista, koska juuri stressiin ja palautumiseen liittyvät tulokset olisivat kiinnostaneet monia.

Esimerkki palautteesta oppilaille

Esimerkki palautteesta huoltajille

Palaute kouluille: lasten ja opettajien kokemuksia kouluarjesta

Kaikki osallistuneet Salon 22 peruskoulua saivat palauteraportin.

Mikäli koulusta osallistui riittävästi oppilaita, koulu sai omien oppilaidensa tuloksista kootun palautteen. Yhdistimme toisiinsa pienikokoiset tai pienen osallistujamäärän koulut, jotta yksittäisiä osallistujia ei voisi tunnistaa tuloksista.

Koulujen palautteet sisälsivät tuloksia mm. oppilaiden elintavoista ja kouluarjesta sekä opettajien näkemyksistä terveyden edistämisestä kouluissa.

Esimerkki palautteesta kouluille

Huomioita palautteiden laatimisesta

Henkilökohtaisen palautteen saaminen tutkimuksesta ei ole itsestäänselvyys, sillä se vie paljon aikaa ja resursseja, eikä aina sisälly tutkimuksen rahoitukseen. Olisikin tärkeää sisällyttää palautteen antaminen tutkimuksen aika- ja raharesursseihin jo suunnitteluvaiheessa. Henkilökohtainen palaute voi kannustaa osallistumaan tutkimuksiin myös tulevaisuudessa.

Työläydestä huolimatta koimme palautteen antamisen tärkeäksi. Toivomme, että palaute kannustaa lapsia, perheitä ja kouluja pohtimaan hyvinvointia ja elintapoja. Näin palautteella voi olla merkitys myös osallistujien terveyden edistämisessä.

DAGIS Salo -tutkimuksen tuloksia tullaan julkaisemaan nettisivuillamme tulevien vuosien aikana. Seuraa myös somekanaviemme @dagisresearch Instagramissa, Facebookissa ja X:ssä. Julkaisemme siellä tutkimustuloksia syksyn aikana!