Kotiympäristöllä on merkittävä rooli pienten lasten liikkumisen edistämisessä – vanhempien jaksaminen ja ajanpuute tulevaisuuden suurimmat uhkakuvat?

Sosioekologisen mallin mukaan yksilön terveyskäyttäytymiseen, kuten liikkumiseen, vaikuttavat yksilöllisten tekijöiden lisäksi myös ympäristötekijät. Alle kouluikäiselle lapselle merkittävimmät toimintaympäristöt ovat koti ja päiväkoti ja siksi on aiheellista tutkia, mitkä tekijät näissä ympäristöissä ovat yhteydessä lasten liikkumiseen. On tunnistettu, että lasten liikkumista tulisi edistää erityisesti jo alle kouluikäisenä, sillä terveyttä edistävät elämäntavat on huomattavasti helpompi omaksua varhaislapsuudessa. Lasten liikkumisen edistämiseksi on kuitenkin tärkeää ymmärtää erilaisia tekijöitä liikkumisen ja liikkumattomuuden taustalla. Pro gradu -tutkielmani tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät kotiympäristössä ovat yhteydessä 3-6-vuotiaiden lasten liikkumiseen.


Aineistona toimi vuonna 2017 kerätty DAGIS-interventiotutkimuksen lähtötilanneaineisto. Tutkimuksessa käytettiin liikemittareiden avulla saatua tietoa lasten liikkumisesta sekä kyselylomakkeella selvitettyä tietoa kotiympäristön tekijöistä. Vanhempien kokemat esteet lapsen liikkumiselle/liikkumisen lisäämiselle selittivät sekä kokonaisliikkumisen että reippaan ja rasittavan liikkumisen määrää: mitä vähemmän vanhemmat kokivat esteitä, sitä enemmän lapset liikkuivat. Mitä enemmän kotoa ja kodin läheisiltä alueilta löytyi tilaa ja liikkumispaikkoja, ja mitä parempia roolimalleja vanhemmat kokivat olevansa lapselle liikkumisen suhteen, sitä enemmän lasten päiviin sisältyi reipasta ja rasittavaa liikkumista. Roolimalli sekä vanhempien kokemat esteet lapsen liikkumiselle selittivät lapsen liikkumisen määrää riippumatta vanhempien koulutus- ja tulotasosta. Suurempituloisten perheiden paremmat taloudelliset resurssit voivat mahdollistaa esimerkiksi lapsen liikuntaharrastuksen, mutta tämä tutkimus antoi positiivisia viitteitä siitä, että myös pienituloisilla vanhemmilla on mahdollisuuksia edistää lapsen liikkumista – esimerkiksi näyttämänsä roolimallin kautta.


Tutkimus vahvisti oletusta siitä, että kotiympäristöllä on merkittävä rooli alle kouluikäisten lasten liikkumisen edistämisessä. Niin fyysisen kuin sosiaalisenkin kotiympäristön tekijät ovat tärkeitä lasten liikkumisen taustalla vaikuttavia tekijöitä. Huolestuttavaa on, että lähes 70 % vanhemmista kokee, että ajanpuute ja oma jaksaminen ovat jonkinlainen tai suuri este lapsen liikkumiselle. Vanhemmille tulisi tarjota nykyistä enemmän tietoa ja tukea lapsen liikkumisen edistämiseen ja perhearjen pyörittämiseen.

Lue koko pro gradu -tutkielma täältä.

Teksti: Salla Kauhanen
Kuva: Kelly Sikkema (Unsplash)